35 tahun lalu. Pada 12 April 1990, satu detik bersejarah telah tercatat dalam kalendar akademik ITM apabila Seminar Penilaian Kegiatan Akademik telah berlangsung dengan jayanya di Auditorium II, PSPP. Seminar ini telah menghimpunkan ahli akademik, pentadbir universiti serta wakil pelajar bagi membincangkan secara menyeluruh aspek-aspek penting dalam penilaian kegiatan akademik di institusi pengajian tinggi.
Matlamat utama seminar ini adalah untuk menilai semula keberkesanan pendekatan pengajaran dan pembelajaran, serta aktiviti ilmiah yang dijalankan dalam kalangan pensyarah dan pelajar. la juga menjadi platform untuk membentangkan cadangan penambahbaikan dari sudut dasar, struktur program, dan pencapaian akademik.
Seminar ini turut memperlihatkan kesungguhan pihak universiti dalam menjadikan penilaian sebagai satu instrumen penting bagi menjamin kualiti dan keemerlangan akademik sejajar dengan matlamat penubuhan ITM sebagai institusi unggul yang melahirkan graduan berdaya saing tinggi. Antara isu yang diketengahkan termasuklah keberkesanan penilaian berterusan (continuous assessment), integrasi aktiviti kokurikulum dalam pembentukan sahsiah pelajar, serta pengukuran hasil pembelajaran secara holistik. Perbincangan mendalam juga merangkumi keperluan untuk menyelaraskan dasar penilaian akademik dengan perkembangan semasa dalam dunia pendidikan dan industri. Seminar ini menjadi titik tolak kepada beberapa inisiatif susulan dalam memperkukuhkan sistem penilaian akademik ITM, sekali gus mencerminkan iltizam institusi dalam mengekalkan standard pendidikan tinggi yang unggul di peringkat nasional dan antarabangsa.
#uitmdihatiku
#uitm
Catat Ulasan