Pada 30 Jun 2025, Perpustakaan Tun Abdul Razak (PTAR) Shah Alam telah berjaya menganjurkan satu sesi pembelajaran berharga melalui program Teaching Library Siri 3 Cohort 3: Reference Librarian. Seramai 35 orang pelajar dan seorang pensyarah, Dr. A'dillah Mustafa, telah bersama-sama dalam sesi berharga ini. Program yang berlangsung dari jam 3 petang hingga 5 petang di Makmal Komputer PTAR ini telah mendapat sambutan positif daripada peserta yang terdiri daripada pustakawan dan staf perpustakaan.
Program ini bertujuan untuk memperkasa kemahiran dan pengetahuan pustakawan rujukan dalam menghadapi cabaran perkhidmatan maklumat masa kini. Antara pengisian utama program adalah sesi perkongsian pengalaman daripada pustakawan rujukan berpengalaman, pembentangan etika profesional serta kemahiran penting yang perlu dimiliki oleh seorang pustakawan rujukan, dan pendedahan kepada pelbagai platform perkhidmatan tradisional dan digital yang semakin relevan dalam persekitaran perpustakaan moden.
Peningkatan kemahiran profesional ini melatih peserta mendapat pendedahan mendalam mengenai etika dan kemahiran praktikal sebagai pustakawan rujukan, sekaligus meningkatkan kualiti perkhidmatan kepada pengguna perpustakaan.
Sesi perkongsian pengalaman daripada pustakawan berpengalaman membantu peserta memahami cabaran sebenar dan strategi penyelesaian dalam tugasan harian mereka.
Pendedahan kepada platform digital membolehkan pustakawan menyesuaikan perkhidmatan mereka dengan kehendak generasi pengguna yang serba canggih dan berorientasi teknologi.
Program ini turut mengasah kemahiran komunikasi dalam memberikan khidmat rujukan yang efektif dan mesra pengguna.
Dengan penganjuran sesi seperti ini, PTAR menggalakkan budaya pembelajaran berterusan di kalangan pustakawan, sejajar dengan perkembangan ilmu dan teknologi semasa.
Keseluruhannya, program Teaching Library Siri 3 Cohort 3 ini telah berjaya meningkatkan kompetensi pustakawan rujukan, sekali gus menyokong misi Perpustakaan Tun Abdul Razak sebagai pusat sumber yang dinamik dan responsif terhadap keperluan akademik dan penyelidikan UiTM.

Post a Comment

Terbaru Lebih lama